عطر شناسی

تاثیر عطر و ادکلن روی احساسات

تاثیر عطر روی احساسات

همه ما به صورت روزانه از عطر و ادکلن برای انتقال یک حس خوب به خود و اطرافیانمان استفاده می‌کنیم. هر عطر رایحه مخصوص خودش را دارد که از ترکیب عصاره گیاهان، گل‌ها و یا حتی در بعضی عطر‌ها از عصاره‌های حیوانی نیز استفاده می‌شود، مانند عنبر، روغنی که از نهنگ‌های عنبر می‌گیرند. همچنین رایحه عطرها برای فصل‌های گرما و سرما نیز دسته‌بندی می‌شوند. برای مثال اگر در فصل گرما از عطری با رایحه شیرین استفاده کنید بیشتر گرما را احساس می‌کنید.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید عطر و ادکلن چه تاثیری بر روی عواطف و احساسات شما می‌گذارد، هر عطری چه حسی را به شما انتقال می‌دهد و تاثیر آن بر روی خلق‌وخوی شما چگونه است پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا بتوانید با کمک ما یک عطر مناسب برای خود انتخاب کنید تا عملکردتان در موقعیت‌های اجتماعی و زندگی روزمره بهبود یابد. پس اگر قصد خرید ادکلن را دارید و در انتخاب آن شک دارید حتماً قبل از انتخاب به نکاتی که در این مقاله گفته می‌شود توجه کنید.

عطر و احساسات

بر اساس مطالعات، عطر می‌تواند بر خلق‌وخوی شما تاثیر بگذارد و آن را تغییر دهد. همچنین قابلیت این را دارد که به خواب شما بهبود بخشد، استرس را کاهش دهد و به عملکرد فیزیکی شما را بیشتر کند. عطرهای خاص ممکن است عواطف و احساسات خاصی را برای افراد مختلف به‌وجودآورد، حسی که ممکن است برای برخی افراد آرامش را به ارمغان آورد اما همان رایحه برای فردی دیگر حس خوشایندی نداشته باشد.

چگونگی تاثیر عطر روی احساسات

بسیاری از عطرها توانایی رایحه درمانی را دارند و به حتی می‌توانند خلق‌وخو را تغییر دهند و با علم به اینکه عطرها این قدرت را دارند شرکت ‌های عطرسازی با پشتکار بر تولید عطرهایی کار می‌کنند تا احساسات مثبتی را به مصرف‌کننده انتقال دهد.

برخی از مزیت‌های مثبت که می‌توانید از عطرها انتظار داشته باشید عبارتنداز:

افزایش هوشیاری: رایحه‌هایی مانند نعنا، دارچین و لیمو کمک می‌کنند تا فعال و متمرکز باشید و همچنین می‌تواند بر روی عملکرد شما تاثیر بگذارد.

نشاط: عطرها می‌توانند احساس سرزندگی را در ذهن شما تقویت کنند. عطرهایی با رایحه زنجبیل، گریپ‌فروت و لیمو از جمله عطرهایی هستند که حس قدرت و سرزندگی را در شما به‌وجودمی‌آورند.

برافراشتن احساسات: خوب یا بد پیش رفتن روزتان بستگی به خلق‌وخوی شما دارد. از این رو استفاده از رایحه‌هایی مثل وانیل، چوب، صندل، یاس و رزماری برای بهتر شدن خلق‌وخوی شما گزینه مناسبی است. این نوع عطرها می‌توانند با خستگی ذهنی مبارزه و حافظه شما را تقویت کنند.

آرامش: عطرهایی با رایحه‌هایی مانند اسطوخودوس، بابونه، گل رز و یلانگ یلانگ ‌می‌توانند به شما آرامش ببخشند و کیفیت خواب شما را بالا ببرند. این نوع عطرها زمانی بهترین عملکرد را دارند که بخواهید پس از یک روز طولانی استرس و تنش‌های آن روز را از خود دور کرده و خواب راحتی را تجربه کنید.

احساس انگیزه: برخی از عطرها مثل برگ لیمو، ترنج، ریحان و جوز هندی برای کمک به تقویت انگیزه مفید هستند و به شما روحیه می‌دهند. همچنین می‌توانند سطح انرژی شما را افزایش داده و حواس شما را بیشتر کنند.

نحوه انتخاب عطر مناسب با روحیه خود

برای انتخاب یک عطر مناسب که با روحیه شما سازگاری داشته باشد فقط باید عطرها را امتحان کنید و با استشمام  رایحه‌های مختلف متوجه این شوید که هر رایحه چه حسی را به شما انتقال می‌دهند. فقط کافیست که به غریزه شخصی خود توجه کنید و به این فکر کنید که این عطر علاوه بر خوشبو کردن می‌تواند حس خوب یا حتی بدی را در بدن من ایجاد کند. شما باید بیابید که حال هوایتان با چه رایحه‌ای در بهترین حالت ممکن قرار می‌گیرد.

قطعا برای خیلی از شما پیش‌آمده است که برای بهبود بخشیدن به حال روحی بدتان به پزشک مراجعه کنید. جالب است بدانید که رایحه درمانی یک فرایند پزشکی برای بهتر شدن خلق‌وخوی شماست که با ترکیب روغن‌های طبیعی که ازگل‌ها و گیاهان مختلف گرفته شدند، ساخته می‌شوند که به بهتر شدن وضعیت روحی شما کمک می‌کند.

تاثیر عطر روی اکسی‌توسین یا هورمون عشق چگونه است؟

اکسی‌توسین هورمونی است که در هیپوتالاموس تولید شده و توسط غده هیپوفیز وارد جریان خون می‌شود.  این هورمون به عنوان یک انتقال‌دهنده عصبی در مغز عمل می‌کند و باعث به‌وجودآمدن احساس عشق و صمیمیت می‌شود. سطح اکسی توکسین در طول بغل کردن افزایش می‌یابد و اگر هرکدام از طرفین عطرهایی با رایحه‌هایی مثل اسطوخودوس، گل یاس، صمغ یا کندر استفاده کرده باشد میزان ترشح این هورمون بیشتر می‌شود.

رایحه ها چه احساس در افراد ایجاد می‌کنند ؟ 

رایحه‌های نشاط‌آور و احیاکننده: رز، نعنا، نارنگی، رازیانه، درخت‌چای، آویشن، صنوبر، چوب، کاج، گل سرخ، جوزهندی، لیمو، زنجبیل، اوکالیپتوس، شمعدونی، مرکبات رایحه‌هایی هستند که به شما حس شادی و نشاط القا می‌کنند و خستگی‌های ذهنی شما را کاهش می‌دهند. رایحه‌های آرامش‌بخش: اگر حس می‌کنید که اکثر مواقع اعصابتان ناآرام است و به سختی می‌توانید خشم خود را کنترل کنید از رایحه‌هایی مثل بابونه، یاسمن، اسطوخودوس، چوب رز، چوب صندل، وانیل، توت فلفل شیرین و کندر استفاده کنید.

عطرها قابلیت این را دارند که بر روی احساسات شما تاثیر مستقیم بگذارند و بر اساس رایحه‌ای که دارند آن را تغییر دهند.

اگر همیشه مضطرب هستید و اعصابتان خیلی زود به‌هم‌ میریزد بهتر است از رایحه‌هایی مثل اسطوخودوس و بابونه استفاده کنید.

اگر شما فردی هستید که زیاد در اجتماع دیده می‌شوید بهتر است بدانید که عطر شما عنصری برای بخاطر سپردن شما توسط افراد است.

حس بویایی رابطه مستقیمی با عشق شما به افراد دارد. فرض کنید شخص موردعلاقه شما بوی خوشایندی بدهد و همین باعث می‌شود که شما بیشتر جذب آن‌ها بشوید.

حرف آخر

تاثیر عطرها را بر روی زندگی خود را دست کم نگیرید. استشمام بوی خوب می‌تواند به شما انرژی دهد و حتی در بعضی مواقع خاطرات خوبی را برای شما زنده کند و این امر تاثیرات مثبتی بر روی زندگی روزمره شما دارد. عطرها یک ارتباط مستقیم با شخصیت شما دارند و یک عنصر به خصوص در بخاطر سپردن شما توسط دیگران است پس سعی کنید در انتخاب عطر خود مطالعه داشته باشید تا بتوانید بهترین تصویر را از خود در ذهن دیگران بجا بگذارید. توجه داشته باشید که شما همیشه می‌توانید از مشاوران کالا بی کالا برای انتخاب بهترین ادکلن کمک راهنمایی بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *