عطر شناسی

تفاوت بین عطر و دئودورانت + ویژگی‌ها و معایب

تفاوت عطر و دئودورانت

حتما تا الان موقع خرید کردن با محصولی به اسم دئودورانت برخورده‌اید و این سوال برایتان پیش آمده که فرق آن با عطرها چیست و چه ترکیباتی دارد و چگونه می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

حتی ممکن است برایمان پیش آمده باشد که دئودورانت را به جای عطر اشتباه بگیریم و از آن استفاده‌ نادرست کنیم پس بهتر است اطلاعات خود را راجع به این دو تقویت کنیم تا بتوانیم بهترین انتخاب را برای بوی بدن خود داشته باشیم و همینطور از آسیب رسیدن به پوست خود جلوگیری کنیم.

برای درک بهتر تفاوت‌های بین عطر و دئودورانت اول بهتر است به صورت جداگانه راجع به آن‌ها اطلاعاتی کسب کنید که در ادامه به آن می‌پردازیم.

دئودورانت چیست؟

دئودورانت چیست و انواع مدل دئودورانت ‌

عرق کردن یک امر بسیار طبیعی است که می‌تواند دلایل مختلفی اعم از فعالیت و گرما داشته باشد. اما اصلی‌ترین دلیل آن تغییر دمای بدن است.

آیا راه حلی برای کم کردن تعرق بدن و از بین بردن بوی آن وجود دارد یا نه؟ درواقع دئودورات یکی از راه حل‌هایی است که می‌توانید امتحان کنید.

عرق بدن به خودی خود بو ندارد و ترکیب آن با باکتری‌های بدن است که باعث تولید بوی بد می‌شود. دئودورانت با این باکتری‌ها مبارزه می کند و به این صورت بوی بد بدن از بین می‌رود. اگر با عرق کردن بدنتان مشکلی ندارید و فقط می‌خواهید بوی بد آن از بین برود دئودورانت بهترین گزینه است.

بوی خوش باعث می‌شود که در موقعیت‌های اجتماعی و قرارهای اول بهترین ورژن خود باشید و با اعتماد به نفس بالا در همه جا حضور پیدا کنید.

4 نوع دئودورانت

در پاسخ این سوال که انواع دئودورانت چیست باید بدانید که این محصول کاربردی با شکل‌ها، فرمول‌ها و کاربردهای متفاوتی تولید و عرضه می گردد.

استیک دئودورانت چیست؟

این نوع دئودورانت با سر غلطکی و توپی و به حالت جامد تولید می‌‌شود و می‌توانید آن را به صورت مستقیم روی زیربغل بمالید. بهتر است به دنبال دئودورانتی باشید که علاوه بر مبارزه با باکتری‌ها و بوی بد پوست شما را نرم و ابریشمی کند.

به عنوان نمونه مام رول ضد تعریق انجل شی جزء این دسته محصول است.

ژل دئودورانت چیست؟

دئودورانت ژلی یک حالت جامد غلیظ دارد که از منافذ موجود بر روی سر محصول خارج می‌شود. ژل‌های دئودورانت ضد تعریق‌هایی هستند که برای مدت طولانی بوی خوش خود را روی بدن حفظ می‌کنند.

کرم دئودورانت چیست؟

همانطور که از نامش پیداست این نوع دئودورانت بر پایه کرم است که در ظرف‌های کوچک عرضه می‌شوند و شما می‌توانید با دست خود آن را بر روی پوست اعمال کنید.

برخلاف دئودورانت ژلی و توپی این نوع را می‌توانید با دست روی پوست زیربغل خود اعمال کنید.این کرم را نیز می‌توان روی مچ دست و آرنج اعمال کنید تا کل روز خوشبو بمانید.

اسپری دئودورانت چیست؟

این محصول در قوطی‌های پمپی گازدار تولید و عرضه می‌شود و می‌توانید آن را روی محل مورد نظر اسپری کنید.این نوع دئودورانت به سرعت روی پوست خشک می‌شود.

آیا دوئودورانت ضرر دارد؟

اکثر محصولات مراقبت شخصی، از جمله دئودورانت، حاوی ترکیبات بالقوه مضر مانند آلومینیوم، پارابن و پروپلین گلیکول هستند. به گفته موسسه ملی سرطان، دانشمندان بر این باورند که این مواد شیمیایی می‌توانند رفتاری شبیه استروژن در بدن ایجاد کنند و زیاد شدن این هورمون ممکن است باعث ایجاد سرطان سینه شود پس سعی کنید برای حفظ سلامتی خود از استفاده بیش از حد خودداری کنید.

عطر چیست؟

عطر چیست و از چه موادی تشکیل می‌شود

کلمه عطر از دو کلمه لاتین “per” به معنای “کامل” و  “Fumus” به معنای “دود” گرفته شده است. فرانسوی‌ها بعدها به بوهایی که از سوزاندن ماده‌ای ایجاد می‌شود، نام «پرفیوم» دادند. در واقع، اولین شکل عطر به شکل دود بود که اولین بار توسط بین النهرینی ها حدود 4000 سال پیش ساخته شد.

عطر ترکیبی از روغن‌ها و رایحه‌های معطر است که با بوهای شیرین یا تلخ به مردم عرضه می‌گردد. اولین بار عطرها در مصر باستان معرفی شدند و در فرهنگ‌های مختلف اسم‌های متفاوتی دارد. امروزه عطرها با ترکیب الکل و روغن‌های مختلف تولید می‌شوند.

عطرها فاقد ویژگی از بین بردن باکتری‌ها و بوی بد ناشی از عرق هستند و تنها برای خوش بو شدن بدن و بیشتر روی لباس استفاده می‌شوند.

میزان الکل و اسانس در عطرها اسم‌های متفاوتی به آن‌ها می‌دهد که شامل:

ادوفرش، ادوکلن، ادوتویلت، ادوپرفیوم، پرفیوم و اکسترا پرفیوم هر کدام درصد خلوص و میزان ماندگاری و پخش بو خاص خودشان را دارند.

منابع گیاهی عطرها

  1. ریشه و ساقه‌های زیرزمینی: زنجبیل و…
  2. دانه‌ها: هل، زیره، کاکائو و…
  3. برگ‌ها: نعنا، مرکبات، گوجه‌فرنگی و…
  4. گل‌ها: یاس، مریم، میخک و…
  5. میوه‌ها: مرکبات، وانیل، توت‌ها و…
  6. روغن چوب: کاج، سرو، صنوبر و…
  7. پوست درختان: درخت نعنا و…
  8. رزین یا صمغ: کاج، صنوبر، بلسان و…

منابع حیوانی

  1. مشک که کیسه آهوی آسیایی است.
  2. عسل
  3. عنبر: ماده چربی که از نهنگ عنبر به‌دست‌می‌آید.
  4. کاستوریوم: از کیسه سگ آبی آمریکای شمالی گرفته می‌شود.

رایحه‌‌ها می‌توانند خلق و خوی شما را تغییر دهند و روحیه شما را تقویت کنند. برای مثال اگر احساس درهم شکستگی می‌کنید از عطری استفاده کنید که حاوی اسطوخودوس باشد. قهوه امروز صبح شما را بیدار نکرد؟ رایحه مرکباتی حواس شما را بیدار می‌ کند.

اگر قصد خرید ادکلن دارید سایت کالا بی کالا یکی از معتبرترین سایت‌های فروش ادکلن است که می‌توانید در تنوع بالا به خرید ادکلن مردانه و ادکلن زنانه بپردازید.

تفاوت‌های عطر و دئودورانت چیست؟

خیلی از ماها عطر و دئودورانت را مثل هم می‌دانیم و برای خوشبو شدن استفاده می‌کنیم اما هرکدام برای اهداف مختلفی ساخته شده‌اند و ترکیبات و ماندگاری متفاوتی دارند.

عطرها درصد بالاتری از روغن‌های معطر را دارند و ماندگاریشان از دئودورانت بیشتر است. هدف دئودورانت از بین بردن بوی بد عرق است و بیشتر روی زیربغل اعمال می‌شود اما عطرها را برای روی لباس، مچ دست، گردن و گوش‌ها استفاده می‌شوند.

دئودورانت‌ها از نظر شیمیایی ساخته شدند تا از بوی بد بدن جلوگیری کنند اما عطرها رایحه‌هایی هستند که بوی خوش را در افراد تقویت می‌کنند.

دئودورانت برای از بین بردن بوی عرق زیر بغل استفاده می‌شود و استفاده آن با عطر هیچ مشکلی پیش نمی‌آورد

بر اساس بدنتان و نوع دئودورانتی که می‌زنید ممکن است نیاز نباشد که هر روز از آن استفاده کنید زیرا بعضی از برندها جوری درست شدند که تا 48 ساعت ماندگاری داشته باشند.

اکثر محصولات مراقبتی از ترکیبات شیمیایی ساخته شده‌اند که هورمونی همانند استروژن در بدن ایجاد می‌کنند که ممکن است باعث ایجاد سرطان سینه شود پس از استفاده بیش از حد خودداری کنید.

دئودورانت‌ها قابلیت از بین بردن باکتری‌های بدن را دارند که باعث ایجاد بوی بد می‌شوند اما عطرها بیشتر بر روی لباس و برای خوش بو شدن استفاده می‌شوند.

حرف آخر

شاید خیلی از شما از عطر هم به برای خوش بو شدن و هم برای از بین بردن بوی بد عرق استفاده کنید اما در عطرها مواد شیمیایی بیشتری نسبت به دئودورانت به کار رفته که برای پوست ساخته نشده است و بهتر است برای حفظ سلامتی خود از دوئودورانت استفاده کنید و سعی داشته باشید که عطر را بیشتر بر روی لباس خود بزنید تا هم شما و هم اطرافیانتان از رایحه دلنشین آن لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *